Bent u ondernemer in de modewereld? Dan werkt u natuurlijk keihard aan het bedenken, creëren en ontwikkelen van weer een nieuwe collectie. Een collectie die uw naam, eer en reputatie definitief op de kaart gaat zetten. De hele wereld moet immers veroverd worden met uw prachtige creaties. Alleen hoe zorgt u er voor dat uw mode ook daadwerkelijk meer waard wordt?

Het antwoord op die vraag is simpel. Voordat ik u echter het antwoord geef, neem ik u mee de geschiedenisboeken in.

Grondlegger van de haute couture

Charles Frederick Worth is de naam. Geboren op 13 oktober 1825 in Bourne (Engeland). Een beste leerling was hij niet, want hij verliet al vroeg zijn school. Vanaf zijn elfde jaar is hij vervolgens eerst gaan werken als drukkersleerling om daarna als klerk van textielhandelaren in Londen aan de slag te gaan. In zijn vrije tijd bestudeerde hij historische portretten en de daarop gedragen kleding. Op zijn twintigste toog hij naar Parijs, waar hij in opdracht van Swan & Edgar in shawls en andere modeartikelen van de firma Gagelin ging handelen. Na enige tijd overtuigde hij zijn werkgevers van zijn plan om een kleine modezaak te openen. Het hielp dat hij een knappe vrouw had, want Marie Augustine Vernet werd het model. Zijn ontwerpen trokken meteen veel aandacht. Alleen streek Worth niet meteen met de eer. Hij was immers nog slechts in loondienst. Daar kwam in 1858 verandering in toen hij samen met Otto Gustav Boberg in Parijs een eigen haute couturehuis vestigde.

Al snel verwierven zij naam en faam. Met name vanwege het feit dat zij de Franse keizerin mochten kleedden. En daarbij was de wil van Worth wet. Zelfs wanneer de keizerin onverhoopt niet helemaal enthousiast was over een ontwerp of keuze voor een bepaalde stof, gaf zij toe aan de wil van Worth, waarmee hij de toepasselijke bijnaam “de tiran van de mode” verwierf.

Hoewel het in die tijd nog gebruikelijk was dat dames hun kleermaaksters en kleermakers aan huis lieten komen, werden de dames nu door Worth ontvangen in zijn modehuis. De mannequin showde vervolgens het ontwerp, waarna met behulp van een paspop van stro en tule, die de precieze maten van de klant had, een op maat gemaakte uitvoering werd gemaakt. En daarmee werd Worth de grondlegger van de Franse haute couture.

Worth was ook de eerste modeontwerper die tot sterstatus uitgroeide. Zo presenteerde hij één keer per jaar een nieuwe collectie en introduceerde hij zodoende verkoop bevorderende constante verandering in de mode, waarvan alle ontwerpers tegenwoordig nog profiteren. Ook stond Worth de pers toe om modeplaten van zijn ontwerpen te verspreiden. Dat was reclame. Zo konden de Amerikaanse dames die ongezien prachtige japonnen bestelden een indruk krijgen van wat zij mochten verwachten. Maar bovenal was Worth de eerste modeontwerper die labels met zijn naam erop in zijn ontwerpen naaide.

Modelabel en merkregistratie

Tegenwoordig naaien bijna alle ontwerpers labels met hun (merk)naam in hun ontwerpen. Een groot aantal van hen registreert deze naam ook als merk. Door in een merk te investeren voegt u waarde toe aan uw onderneming. Deze investering kunt u alleen maar beschermen met een merkregistratie. Immers, pas nadat het merk is geregistreerd kan een ontwerper/onderneming optreden als een concurrent hetzelfde of een vergelijkbare naam of logo gebruikt. Daar komt bij dat een merkregistratie het recht geeft om het welbekende ® teken te voeren. Dat wekt vertrouwen bij klanten.

Unieke samenwerking Registreermijnmerk.nl en Castelijns Kaandorp Hoekstra

Registreermijnmerk.nl en Castelijns Kaandorp Hoekstra staan veel modeontwerpers en modebedrijven bij door voor hen hun merk te deponeren, te registreren en te bewaken. Dat dit belangrijk is, wees een recent artikel uit. Alleen al in de EU gaan namelijk elk jaar als gevolg van namaak van kleding, schoenen en accessoires meer dan 26 miljard euro en 363.000 banen verloren. Hoe gaat u dat tegen? Door allereerst uw merk te registreren en vervolgens keihard op te treden tegen iedere vorm van inbreuk. Met een merkregistratie in de hand heeft u gelukkig de tools om daartegen op te treden.

De unieke samenwerking tussen Registreermijnmerk.nl en het advocatenkantoor Castelijns Kaandorp Hoekstra zorgt ervoor dat u zich bezig kunt houden met waar u goed in bent: het creëren van de nieuwste trends en het maken van prachtige creaties. Registreermijnmerk.nl deponeert en registreert namelijk uw merk, zodat uw meest waardevolle bezit goed is beschermd. En wanneer er onverhoopt inbreuk op uw merkrechten wordt gemaakt, zorgen de in het merkenrecht gespecialiseerde advocaten van Castelijns Kaandorp Hoekstra er vervolgens voor dat de inbreukmaker niet alleen een halt wordt toegeroepen, maar ook dat uw schade wordt vergoed.

Wilt u een merk laten registreren of wordt er inbreuk gemaakt op uw merkregistratie en heeft u daar vragen over, neem dan vrijblijvend contact op met mr. K. Meijer (072 – 511 40 32 of meijer@registreermijnmerk.nl / meijer@ckh-advocaten.nl).