Bijna elke ondernemer beschikt tegenwoordig wel over een eigen website. Via een website tracht men doorgaans de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten, maar uiteraard kan er met gebruikmaking van een website ook direct business worden gedaan. Denk alleen al aan de grootschalige verkoop van waren en diensten via het internet. Dat het van belang is dat de website goed vindbaar is met behulp van de welbekende zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo, hoef ik niet uit te leggen. Wat daarbij echter opvalt is dat veel ondernemingen daarvoor met behulp van een zogenaamde metatag gebruik maken van de naamsbekendheid van concurrenten. De vraag is alleen: kan dat zomaar?

Metatag

Een metatag is een kernwoord wat vaak op een pagina van een website wordt ingevoerd. Het woord omschrijft veelal de inhoud van de betreffende webpagina. Deze informatie is in de regel niet zichtbaar en is vooral bedoeld voor zoekmachines. Indien iemand op een kernwoord zoekt wat op een website als metatag wordt gebruikt, dan worden alle websites waarin de betreffende metatag is gebruikt weergegeven in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan het kernwoord “auto”. Zoekt men via Google op “auto”, dan worden bij de weergegeven resultaten (onder meer) alle websites getoond die gebruik maken van de metatag “auto”.

Tegenwoordig worden metatags nog wel aan webpagina’s toegevoegd, maar het schijnt dat zoekmachines niet of minder gebruik maken van de metatags. Dit vanwege het feit dat het in het verleden nog wel eens voorkwam dat metatags werden misbruikt om zo de zoekresultaten te beïnvloeden. Denk daarbij aan de kledingketen ZARA die als metatag “H&M” op haar website gebruikt om zo bezoekers die eigenlijk naar H&M zoeken toch op haar website te krijgen.

Metatag toegestaan?

Het gebruik van een metatag is in beginsel gewoon toegestaan. Bij het hiervoor genoemde voorbeeld van “auto” is er geen enkele reden om met succes tegen een concurrerend autobedrijf op te treden indien deze laatste gebruik maakt van de metatag “auto”. Dat is echter anders wanneer een handelsnaam en/of merknaam van een concurrent als metatag wordt gebruikt.

Het merk BODUM, wat bekend is van de dubbelwandige thee- en koffieglazen, heeft een dergelijk ‘probleem’ gehad. Een concurrent had namelijk gebruik gemaakt van het woordmerk ‘BODUM’ als metatag voor haar website, zodat zij kon meeliften op de naamsbekendheid van BODUM. De rechtbank Den Haag heeft in deze zaak geoordeeld dat het gebruik van een andermans merk als metatag een merkinbreuk oplevert. Naar het oordeel van de rechtbank wordt er daarmee ongerechtvaardigd voordeel getrokken uit het onderscheidend vermogen en de reputatie van het merk. Ondanks het feit dat zoekmachines niet altijd meer even veel waarde hechten aan metatags, dient volgens de rechtbank te worden aangenomen dat het gebruik van een merk als metatag op zijn minst bepaalde zoekmachines beïnvloedt in die zin dat door het gebruik de website (waarop de metatag staat) in de zoekresultaten wordt weergegeven die verschijnen als internetgebruikers het merk (welke als metatag door de concurrent wordt gebruikt) als zoekterm invoeren in die zoekmachines, althans dat de website een hogere plaats in de zoekresultaten inneemt dan die zou hebben gehad zonder dat gebruik. Bovendien worden de metatags door een concurrent niet voor niets gebruikt.

Conclusie

Heeft u ter onderscheiding van uw waren en/of diensten een merk geregistreerd en constateert u dat uw concurrent gebruik maakt van uw merk als metatag, aarzel dan niet om contact op te nemen teneinde deze inbreuk tegen te gaan. Om na te gaan of uw concurrent inbreuk maakt, is overigens betrekkelijk eenvoudig. Het Googlen van uw merknaam volstaat doorgaans.

mr. D.M. Hennen