“Unilever zet grote merken in de etalage”, zo kopte de Telegraaf op 19 maart jl. Unilever zou voor bijna 7 miljard euro aan grote merken willen verkopen, waaronder het margarinelabel Becel. Het besluit zou voortkomen uit de mislukte overnamepoging, een maand eerder, van het Amerikaanse concern Kraft Heinz. En sinds deze mislukte overnamepoging – en de nog steeds aanhoudende overnamedreiging – zou Unilever onderzoeken welke opties het heeft om sneller waarde te creëren voor de aandeelhouders, aldus de Telegraaf. En dat dit niet bij loze woorden is gebleven blijkt wel uit het feit dat kort geleden het merk Unox door Unilever is verkocht aan Vleesconcern Zwanenberg Food Group. Deze Groep zou ook geïnteresseerd zijn in de overname van Knorr. Knorr, die als een wereldspeler moet worden gezien op het gebied van soepen, sauzen en wereldgerechten.

Eén en ander maakt maar weer eens duidelijk hoeveel een merk en merknaam waard kan zijn. Namen als ‘Becel’, ‘Knorr’ en ‘Unox’, die op het eerste gezicht nietsbetekenend lijken en klinken, die blijken ieder goed te zijn voor tientallen, ja zelfs meer dan honderd miljoen euro’s. Omdat ze wereldwijde uitstraling hebben en wereldwijd bekend zijn gemaakt en geworden.

Daarom blijf ik erop hameren tegen alle ondernemers die ik spreek: “zorg dat je je merken goed regelt en dat je jouw product en bedrijf steeds als merk verkoopt en naar buiten toe uitdraagt”. En: “durf te expanderen, zie je merk vooral ook als een vooruitgeschoven handelspost, als een mogelijkheid om jou en jouw bedrijf meer uitstraling en bekendheid te geven, ook op/voor markten waar je nog niet zo bekend bent en nog niet zoveel handel drijft”. Veel ondernemers registreren hun merk pas in het buitenland, wanneer zij daar succesvol zijn geworden. Ik draai het dus meestal om: wanneer een markt interessant voor jou en jouw bedrijf of product kan zijn, registreer dan alvast jouw merken voor die markt.

Ondernemen is en blijft uiteindelijk verantwoord risico’s nemen, vooruitkijken. En vooral: durven. Durf te investeren in jouw merk, durf te expanderen. En wie weet staat jouw merk – daardoor – uiteindelijk ook wel in de etalage om voor een zeer fors bedrag verkocht te worden.

Evert Hoekstra is specialist vennootschaps- en ondernemingsrecht en heeft dagelijks te maken met bedrijfsovernames en alles wat daarmee – ook merkenrechtelijk – samenhangt.