Adverteren wordt tegenwoordig niet meer alleen in het lokale suffertje gedaan, maar steeds meer via het internet. Denk hierbij aan adverteren via social media, maar ook via Google AdWords. Door te adverteren via Google AdWords kan worden bereikt dat potentiële klanten uw onderneming snel vinden.

Als adverteerder kunt u bij Google AdWords bepaalde woorden of combinaties van woorden kiezen die gebruikers van de zoekmachine Google als zoekterm in kunnen typen. Als vervolgens daadwerkelijk op de door u gekozen zoekterm wordt gezocht, dan komt uw advertentie direct naar boven in de zoekresultaten. De Google AdWords advertenties staan namelijk in de regel bovenaan in de zoekresultaten, terwijl de niet-betaalde advertenties pas daar onder worden weergegeven.

In de door u te creëren advertentie kunnen in principe alle zoekwoorden worden gekozen, waarbij het gebruik van uw merknaam vanzelfsprekend wordt aangeraden. Door uw merknaam te gebruiken als zoekterm, zullen de gebruikers van het internet die bekend zijn met uw merk direct bij uw website uitkomen. Een merknaam heeft dan ook een grote waarde voor de bekendheid en de vindbaarheid van uw bedrijf en/of uw producten. Het wordt dan ook sterk aangeraden om uw merk te registeren. Met een merkregistratie kunt u namelijk niet alleen optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk, maar een merkregistratie is ook waardevol omdat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven. En last but not least: na registratie van uw merk kunt u gebruik maken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten. Het registreren van uw merk kunt u overigens eenvoudig doen via ons merkenbureau www.registreermijnmerk.nl.

Terug naar de casus. Naast het adverteren op uw eigen geregistreerde merk, kunt u onder bepaalde voorwaarden ook de merknaam van een concurrent gebruiken in uw Google AdWords advertenties. Dat lijkt vreemd, omdat een merkhouder nu juist een uitsluitend recht heeft om zijn of haar merk te gebruiken. Maar toch is het gebruik van een merk van een concurrent bij AdWords advertenties toegestaan, zij het dat er géén verwarring mag worden gecreëerd bij het publiek. Het moet voor de gemiddelde internetgebruiker duidelijk zijn van wie de advertentie afkomstig is. Als namelijk voor de internetgebruiker niet duidelijk is of de advertentie afkomstig is van de merkhouder, een aan de merkhouder gelieerde onderneming of van een concurrent, kan er sprake zijn van merkinbreuk. Uw advertentie moet aldus voldoen aan strenge voorwaarden. Indien u daarover informatie wenst te verkrijgen, aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Deze column is gepubliceerd in NHZaken juni 2017.